Егэ английский язык лексико грамматические. Лексика или грамматика: что важнее в изучении английского языка

Экзамен ЕГЭ проверяет:

  • грамматические навыки базового уровня;
  • навыки словообразования;
  • лексический запас.

Как подготовиться к лексико-грамматической части ЕГЭ?

  • решить как можно больше упражнений по грамматике ;
  • вспомнить или освоить навык словообразования;
  • пройти тестовые варианты ЕГЭ и понять, где именно встречаются ошибки, над которыми нужно работать.

Прочитайте приведенные ниже тексты. Преобразуйте, если необходимо, слова, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами.

Для того чтобы понять, в какой форме необходимо использовать глагол be , нужно посмотреть на предложение с пропуском. Так, это предложение написано в прошедшем времени (phoned ). Соответственно, нам нужно поставить глагол be в Past Simple в отрицании. Для местоимения she эта форма - wasn’ t .

Глагол build строить ») - неправильный. Его вторая и третья формы - built, built. В данном предложении важно понять, стена ли кого-то строила или ее строили. Логично, что строили стену. Это значит, что здесь необходимо употребить пассивный залог во времени Past Simple . Таким образом, правильным ответом будет was built , так как пассивный залог (Passive Voice ) - это глагол be в нужной форме (в зависимости от времени) и третья форма смыслового глагола (Participle II/ V 3 ).

Глагол become становиться ») - неправильный. Его вторая и третья формы - became, become. Для того чтобы понять, какую форму этого глагола необходимо использовать в данном предложении, нужно выяснить, нет ли в предложении «сигнальных» слов. Такое слово есть - since , и оно указывает на Present Perfect . Правильным ответом будет форма has become .

Слово nature природа ») является существительным . После пропуска также стоит существительное - beauty красота »), то есть на месте пропуска должно стоять некое определение. Роль определения в предложении обычно играет прилагательное, и от слова nature прилагательным будет natural .

Most of the land in National Parks is privately owned, but administered by an independent National Park Authority which works to balance the expectations of __________ with the need to conserve these open spaces for future generations.

visit

Слово visit посещать ») - это глагол . Посмотрев на слова перед пропуском - the expectations of ожидания кого-то/чего-то ») - можно понять, что нам необходимо существительное - «ожидания посетителей » (visitors ). На то, что существительное должно стоять во множественном числе , указывает отсутствие неопределенного артикля перед пропуском.

В данном предложении пропущено подлежащее, то есть из существительного science наука ») необходимо образовать другое существительное, способное исполнить роль этого подлежащего. Более того, новое существительное должно стоять во множественном числе , так как в сказуемое входит глагол be в форме множественного числа - are . Новым существительным будет слово scientists - «ученые ».

  • строго следуйте инструкции и внимательно читайте задание ;
  • прежде чем заполнить пропуск, внимательно прочитайте предложение и найдите «сигнальные» слова , которые подскажут вам, в какое время необходимо поставить глагол или какая часть речи требуется;
  • не оставляйте пропуски незаполненными , даже если вы не знаете правильный ответ;
  • пишите четко и аккуратно .

Список литературы

  1. Афанасьева О.В., Дули Д., Михеева И.В. Английский язык (базовый уровень). - Просвещение, 2012.
  2. Биболетова М.З., Бабушис Е.Е., Снежко Н.Д. Английский язык (базовый уровень). - Титул, 2009.
  3. Кауфман К.И., Кауфман М.Ю. Английский язык (базовый уровень). - Титул, 2010.
  4. Музланова Е.С. 120 учебно-тренировочных заданий для подготовки к ЕГЭ. - АСТ, 2010.
  1. Correctenglish.ru ().
  2. Interactive-english.ru ().
  3. Begin-english.ru ().

Домашнее задание

  1. Test 1 Елена Музланова, Елена Кисунько Английский язык: Экспресс-репетитор для подготовки к ЕГЭ: «Грамматика и лексика». - Астрель, 2010. - С. 6.
  2. Test 6 Елена Музланова, Елена Кисунько Английский язык: Экспресс-репетитор для подготовки к ЕГЭ: «Грамматика и лексика». - Астрель, 2010. - С. 9.
  3. Test 3 Елена Музланова, Елена Кисунько Английский язык: Экспресс-репетитор для подготовки к ЕГЭ: «Грамматика и лексика». - Астрель, 2010. - С. 28.

Данный раздел состоит из трех заданий.

Максимальное количество баллов за верное выполнение всех заданий – 20 баллов.

Задания 19 – 25 (базовый уровень)

Задание на образование грамматических форм.

За каждый правильный ответ вы получите 1 балл.

Максимальное количество баллов – 7 баллов.

Прочитайте приведённые ниже тексты. Преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 19 — 25 , так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы 19 – 25 .

Christmas trees

19 One Christmas Eve the trees in а wood were very unhappy. They wished

very much to make Christmas stay, but they _____________ how to do so. NOT KNOW

“We are so bare,” complained one tree. “If we only had our pretty green

summer dresses,” said other trees.

20 “Hush, children, hush,” whispered North Wind in а gentle voice, which

was unusual for the ___________ of all winds. “Go to sleep.” While they BAD

slept something happened.

21 When the trees awoke they found that someone, perhaps North Wind,

had cast over each of _________ а lovely soft cloak of spotless feathery ТНЕУ

Seagull problem

22 The councillors of Dumfries, Scotland, are determined to do something

about the seagull problem. Dumfries is the _________ town in the region THREE

invaded bу seagulls which attack people. The birds protect their nests.

23 Local authorities declared that next spring special anti-gull “task-force”

The gull nests. “Seagulls are а menace to Scottish towns,” said DESTROY

Environment Minister Michael Russell.

24 Recently , they ________ aggressive to other birds, pets and even BECOME

25 Councillor Jack Groom said the time for talk was over, adding that it

was time for action before ___________ people were hurt bу the gulls. MANY

Ответы кзаданиям 19 – 25 запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1. Ответы записываются в виде слова или нескольких слов БЕЗ пробела, например: WAS INVENTED .

— во время первого прочтения просмотрите весь текст и постарайтесь понять его содержание;

— определите, в каком времени идет повествование (настоящем, прошедшем или будущем)

— обратите внимание, есть ли в тексте прямая речь, для того чтобы правильно применить правило согласования времен в английском языке;

— во время второго прочтения определите, какую грамматическую форму надо вставить в пропуск:

  • существительное (ед. / мн. число, притяжательный падеж)
  • глагол (личная /неличная форма)
  • прилагательное (сравнительная степень – сигналом будет наличие в тексте слов than , much , far или превосходная степень – сигналом будет наличие артикля the )
  • числительное (количественное или порядковое – сигналом будет наличие артикля the )

— обратите внимание на особенности правописания выбранной вами формы слова, например, one – the first; happy – the happiest, etc.

Работа над лексикой:

spotless – без единого пятнышка, чистый, безупречный (spot+less)

feathery [´feðəri] – легкий, как перо, воздушный, тонкий

councillor (council+lor – BrEng; council+or – AmEng) – советник

Dumfries – Дамфрис (город в Шотландии)

menace [´menis] – угроза, опасность

Задания 26 – 31 (повышенный уровень сложности)

Задания на контроль лексико-грамматических (словообразовательных) навыков.

Максимальный балл – 6 баллов.

Прочитайте приведённый ниже текст. Образуйте от слов, напечатанных заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 26 – 31 , однокоренные слова, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы 26 – 31 .

White monuments of Vladimir and Suzdal

26 Тhе ancient city of Vladimir was founded in 1108 bу the Kiev Prince

Vladimir Monomach. It contains an important group of monuments.

The Cathedral of the Assumption was intended to bе the _________ RELIGION

centre of all Russia.

27 It was built in the town Kremlin as а single-domed structure with the

façade __________ for its carved reliefs. REMARK

28 Most of the 12th-century frescoes were destroyed bу Mongols, but new

mural __________ were added in 1408 bу Andrei Rublev and Daniil PAINT

Chernii, in particular the famous Last Judgment.

29 Suzdal, which lies some 25 km north of Vladimir, was the site of а

In the 9 th and 10 th centuries, which became а fortress. А posad, SETTLE

which was housing craftsmen and shopkeepers, developed around it.

30 Within, dominating the whole town stands the Cathedral of the Nativity

with its five-domed top and Golden Doors. The interior __________ is DECORATE

important in Russian art.

31 The buildings in Vladimir and Suzdal have been the centre of ________ CULTURE

tourism for several decades and а good deal of restoration has been carried

Ответы кзаданиям 26 - 31 запишите в виде слова бланк ответов № 1.

определите, какой частью речи должно быть слово, пропущенное в тексте;

— подумайте, нужно ли его употребить в положительном или отрицательном значении на месте пропуска;

— вспомните типичные для данной части речи аффиксы и преобразуйте написанное ЗАГЛАВНЫМИ буквами слово;

— запишите полученное слово, обращая внимание на орфографические особенности его написания.

Работа над лексикой:

craftsman – ремесленник

shopkeeper – лавочник

façade – фасад здания

dome – купол

carved relief – резной рельеф

mural = fresco – настенная живопись, фреска

the Cathedral of Assumption [ə´sʌmpʃən] – Успенский Собор

the Cathedral of the Nativity – Храм Рождества Христова

Last Judgment [´ʤʌʤment] – Страшный Суд

Задания 32 – 38 (повышенный уровень сложности)

Лексическое задание на множественный выбор

Максимальный балл – 7 баллов

Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами 32 – 38. Эти номера соответствуют заданиям 32 – 38 , в которых представлены возможные варианты ответов. Запишите в поле ответа цифру 1, 2, 3 или 4, соответствующую выбранному Вами варианта ответа.

Childhood memories

I was told my father was killed in the war. Whenever I questioned my mother about his death, she didn"t 32 _______ any more than that he had been killed fighting on the Western Front only days before the peace treaty with Germany was signed. Grandma said my dad had been а brave man, and once when we were 33 ________ in the house she showed me his medals. My grandpa rarely 34 ________ an opinion on anything, but then he was hard of hearing so he might not have heard the question in the first place.

The only man I can 35 ________ was my uncle Stan who used to sit at the top of the table at breakfast time. When he left in the morning, I 36 _______ to follow him to the city docks where he worked. Every day I spent at the dockyard was an adventure. Cargo ships came from distant lands and unloaded their wares: rice, sugar, bananas and many other things I’d never heard of. Once the holds had been emptied, the dockers would load them with salt, tin, 37 _______ coal (my least favourite because it was an obvious clue to what I’ve been doing all day and annoyed my mother), before they set off again. I always wanted to help my uncle Stan unload 38 _______ ship had docked that morning but he just laughed, saying “All in good time, my lad.” It couldn"t bе soon enough for me.

32 1) talk 2) speak 3) tell 4) say

Ответ :

33 1) single 2) only 3) lonely 4) alone

Ответ :

34 1) offered 2) proposed 3) requested 4) invited

Ответ :

35 1) recover 2) repeat 3) remember 4) remind

Ответ:

36 1) used 2) kept 3) held 4) made

37 1) still 2) even 3) just 4) yet

38 1) whatever 2) wherever 3) whenever 4) whoever

Ответы к заданиям 32 – 38 запишите в виде одной цифры в поле ответа в тексте работы, а затем не забудьте перенести их в бланк ответов № 1.

— во время первого прочтения прочитайте весь текст до конца, чтобы уловить его общее содержание;

— во время второго прочтения особое внимание обратите на сочетаемость лексических единиц характерную в английском языке, поэтому во время подготовки к экзамену учите как можно больше идиом, устойчивых словосочетаний и фразовых глаголов, типичных для английского языка;

— помните, что грамматическая конструкция влияет на выбор правильного варианта ответа;

— при выполнении заданий 32 – 38 нужно помнить о различиях в значении и употреблении синонимов;

— во время подготовки к экзамену выписывайте и изучайте все предложенные варианты ответа, увеличивая тем самым свой словарный запас.

Работа над лексикой:

to talk – говорить, беседовать, вести переговоры

to speak – говорить, разговаривать, выступать с речью/докладом, владеть языками

to tell – рассказывать, сказать кому-то (tell smb – этот глагол всегда требует дополнения)

to say – сказать (say to smb – этот глагол требует предложного дополнения); так же употребляется во фразах типа: He said (that) he would go to the theatre with Julie.

single – единственный, единый, холостой

оnly – единственный, исключительный, выдающийся

lonely – одинокий, малолюдный, пустынный

alone – один, единственный, без посторонней помощи

to offer – предлагать кому-либо что-либо; to offer an opinion – выражать мнение

to propose smb – предлагать, намереваться (to form a plan for)

to request (formal ; stronger than ask ) – просить, требовать

to invite – приглашать

to recover – выздоравливать, восстанавливать

to repeat – повторять

to remember – помнить

to remind – напоминать, уведомлять (It reminds me of …)

used to do smth – иметь привычку (обыкновение) делать что-либо в прошлом

keep (kept, kept) – хранить (keep doing smth – продолжать какое-либо действие)

Подготовка к ОГЭ и ЕГЭ

Среднее общее образование

Английский язык

Разбираем ЕГЭ по английскому языку: раздел «Грамматика»

Анализируем задания части «Грамматика» вместе с учителями английского языка, строим рассуждения и разбираем ответы.

Джалолова Светлана Анатольевна , учитель английского языка Высшей квалификационной категории. Победитель конкурсного отбора на соискание Гранта Москвы в сфере образования 2010г. Старший эксперт ГИА ЕГЭ по английскому языку. Победитель Всероссийской Олимпиады учителей английского языка «Профи-край» 2015 год. Почетная грамота Министерства образования РФ 2014 г., Грамота победителя конкурса лучших учителей РФ 2007г., Диплом победителя конкурса на соискание Гранта Москвы 2010 г.. Стаж работы - 23 года.

Недашковская Наталья Михайловна , Учитель английского языка Высшей квалификационной категории. Победитель ПНПО 2007 г. Победитель конкурсного отбора на соискание Гранта Москвы в сфере образования 2010г. Эксперт ГИА ОГЭ по английскому языку. Проводила педагогическую экспертизу учебных изданий при РАО 2015-2016. Почетная грамота Министерства образования РФ 2013 г., Грамота победителя конкурса лучших учителей РФ 2007г., Диплом победителя конкурса на соискание Гранта Москвы 2010 г. Стаж работы - 35 лет.
Подвигина Марина Михайловна , Учитель английского языка Высшей квалификационной категории. Победитель ПНПО 2008 г. Победитель конкурсного отбора на соискание Гранта Москвы в сфере образования 2010г. Старший эксперт ГИА ЕГЭ по английскому языку. Проводила педагогическую экспертизу учебных изданий при РАО 2015-2016. Почетная грамота Министерства образования РФ 2015 г., Грамота победителя конкурса лучших учителей РФ 2008г., Диплом победителя конкурса на соискание Гранта Москвы 2010 г. Стаж работы - 23 года.

Трофимова Елена Анатольевна , Учитель английского языка Высшей квалификационной категории. Старший эксперт ГИА ЕГЭ по английскому языку. Почетная грамота Министерства образования РФ 2013 г. Стаж работы - 15 лет.

Задание 1

Методическая подсказка

Это задание проверяет знание грамматики английского языка. Обратим внимание на те части речи, которые необходимо трансформировать. Важно, что при изменении формы слова часть речи не изменяется! Справа от текста могут быть даны любые из шести частей речи. Это имя существительное, наречие, количественное числительное, личное местоимение и глагол. При выполнении этого задания необходимо учитывать, какие грамматические формы имеют данные части речи. Имя существительное единственного числа принимает форму множественного числа (здесь необходимо, помимо общего правила образования множественного числа существительных, вспомнить все исключения и особенности правописания форм множественного числа существительных). Количественное числительное становится порядковым числительным (обратите внимание на сложные случаи образования и написания некоторых числительных). Имя прилагательное и наречие имеют сравнительную или превосходную степени (здесь также есть некоторые случаи, которые надо помнить). Личное местоимение может превратиться в притяжательное (краткая или полная формы), объектное или возвратное. Что касается глагола, помните, что он может стоять в личной и неличной форме (например, в виде Present Participle или Past Participle). Если глагол должен быть употреблен в личной форме, то надо определить, в каком залоге должен стоять глагол (действительном или страдательном) и в каком грамматическом времени. Для правильного определения грамматического времени, надо, во-первых, определить в каком бытийном (жизненном) времени представлено предложение или ситуация. Для этого мы, смотря на глаголы вокруг пропуска и другие указатели времени, определяем, относится ли повествование к настоящему, прошедшему или будущему. Определив время, мы должны определить временную форму. Для этого мы ищем в предложении слова-подсказки или индикаторы грамматических времен (например, every day, usually - индикаторы Present Simple, since, for, yet - индикаторы Present Perfect. Также часто помогает линия времени, которая наглядно показывает, какая существует последовательность между действиями и событиями.

Кроме того, глагол может являться частью условного предложения (есть четыре, начиная с нулевого, типа условных предложений, в каждом из которых глаголы стоят в определенных формах) или предложения, начинающегося с I wish или If only.

Не забудьте также обратить внимание на те слова, которые стоят непосредственно перед пропуском - не забывайте, что есть ряд глаголов, прилагательных, фраз и конструкций, после которых необходимо употребление инфинитива с частичкой или без частички to или герундия (например, fancy going, want to go, make symbol do smith, There"s" no point in doing smith...).

Приступаем к выполнению задания теста.

19. Around 1350, art, learning, and science started to flourish in some parts of Europe. To many people, this was the beginning

of a new golden age. This period was not the _________ golden age in Europe.

20. Greece ________ one 1,900 years before. About 500 years later, Roman civilization had been at its height.

21. Because this new golden age was something like _________ Greek and Roman periods, it is called the Renaissance. The

word "renaissance" means "rebirth." Many Greek and Roman values were reborn in the Renaissance.

22. Windsor is a small town not far from London which is about a thousand years old. It became the setting for The Merry ___________ of Windsor,

24. What the town is famous for today is Windsor Castle, the Royal residence. From a plane Windsor Castle with its big round tower looks

like a child"s dream of a sand castle. Sadly, in 1992 fire ___________ a large part of the castle buildings.

25. Since then the Castle ________________. It required a lot of money. To pay for it, it was decided to open Buckingham

Palace to the public at selected times of the year and to charge visitors a fee.

Рассуждение

Читаем представленные тексты (это может быть и один текст), чтобы иметь общее представление, о чем идет речь. Дальше заполняем пропуски.

Номер 19. Написано количественное числительное one, следовательно, единственной возможной формой является порядковое числительное first . Номер 20 . Представлен глагол. Проводим блиц-анализ: пассив или актив? - актив. Это личная форма, так как у подлежащего Greece нет сказуемого, значит нужна полная форма глагола. Это не условное предложение, так как отсутствуют соответствующие слова if, unless и другие. Определяем бытийное время - прошедшее (Past), так как есть слова 1900 years before, had been. Теперь определяем грамматическое время (tense) - смотрим на время в предыдущем предложении - was not, в предложении с пропуском есть фраза 1900 years before-рисуем линию времени, выставляем точку was not в прошлом, определяем, где - слева или справа будет находиться точка 1900 years before. Она находится справа. Действия идут одно за другим в прошлом, значит глагол будет стоять во времени Past Perfect, показывая, что действие уже произошло и завершилось до глагола was not. Следующее предложение подтверждает правильность нашего выбора - had been at its height тоже до глагола was not. Следовательно, глагол have ставим в форму (Past Perfect - had had ).
Номер 21. Здесь стоит прилагательное early (это именно прилагательное, так как оно является определением к словам Greek and Roman periods), и данное прилагательное надо поставить в сравнительную степень, поскольку период сравнивается только с греческим и римским периодами, а не со всеми периодами истории.
Номер 22. Написано существительное wife в единственном числе. Единственная возможная трансформация - форма множественного числа wives (существительное, заканчивающееся на -f, -fe во множественном числе меняет f на ves).
Номер 23. Дано личное местоимение he. Данное местоимение не является в тексте подлежащим, а является дополнением, соответственно, необходимо использовать объектное местоимение him .
Номер 24. Дан глагол. Используем знакомый алгоритм выполнения задания): актив или пассив? - Актив, ведь подлежащее огонь (fire) может разрушить здание. Это не условное наклонение. У подлежащего нет сказуемого, значит - это глагол в личной форме. Бытийное время прошедшее, здесь указан год - 1992. И этот год также говорит о том, что это Past Simple (действие, совершаемое в определенный момент времени в прошлом). Правильная форма destroyed .
Номер 25. Дан глагол repair. Актив или пассив? - Пассив, замок никого починить не может, отремонтировать можно его. Не условное наклонение, личная форма, потому что оно является сказуемым. В предыдущем и последующем предложениях глаголы стоят в прошедшем времени, однако в самом предложении с пропуском есть since then, что является указателем перфектных времен. Чтобы решить, что использовать -Present Perfect или Past Perfect - мы рисуем линию времени. Ставим точку в прошлом destroyed. Глагол repair в правильной форме будет стоять справа или слева от глагола destroyed? - Справа. Значит мы ставим глагол в Present Perfect - has been repaired .

Таким образом ответы на задания с 19 по 25 выглядят так: 19 - first, 20 - had had, 21 - earlier, 22 - wives, 23 - him, 24 - destroyed, 25 - has been repaired.

Задание 2. Прочитайте приведенный ниже текст. Образуйте от слов, напечатанных заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 26–31, однокоренные слова, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы 26–31.

Методическая подсказка

В этой части проверяются навыки словообразования. Задание в спецификации формулируется «задания на заполнение пропуска в связном тексте путем образования родственного слова от предложенного опорного слова» при помощи суффиксов и приставок. Залогом успеха при выполнении этого задания являются два фактора-правильное определение части речи, которую необходимо вставить вместо пропуска, и знание словообразующих суффиксов и приставок. Читаем текст, обращая внимание на слова перед пропусками и следующие за ним. Определяем пропущенную часть речи, а также, имеет ли пропущенное слова отрицательную или утвердительную коннотацию.

Australia

26. In 1770, James Cook landed on the east coast of Australia and claimed the land for Great Britain. For many years after that,

only a few people came to Australia ___________. It was too far from Europe to attract many outsiders.

27. The first settlers were ______________. They were not asked if they wanted to come.

28. Moving to Australia was part of their ___________________. In time they were joined by more willing settlers who wanted

to find adventure and a better life.

29. Like the settlement of the United States, much of Australia’s history deals with the push west. There was, however, one big

In their drive westward, the Australians found no rich river valleys or fertile plains. Instead, they found only

dry empty land they called the outback.

30. The outback was _________________ any place the early settlers had ever seen. For months there would be no rain at all.

Then suddenly the skies would open up. Within hours, rivers overflowed their banks. Yet only a few days later the land

would be as dry as ever.

31. Few settlers were willing to risk their life in such a harsh land. Then gold was ___________ there in 1852. Thousands flocked

to the outback of Australia to make their fortunes.

Рассуждение

Номер 26 . Only a few people came to Australia как? - наречие, которое определяет глагол came. В последующем предложении идет объяснение, почему это именно так происходило.
Номер 27. The first settlers were ........... В данной ситуации за глаголом were может стоять или прилагательное, уточняющее, какими они были, или существительное, сообщающее, кем были эти поселенцы (если этот выбор верный, то существительное будет стоять во множественном числе исходя из слова settlers во множественном числе и слова were. Последующее предложение не исключает ни одного из этих вариантов, поэтому оставляем пока обе эти опции.
Номер 28. Moving to Australia was part of their....... Мы видим отсутствующую часть фразы с предлогом of, в которой до и после предлога должны стоять существительные, и перед пропуском стоит краткое притяжательное местоимение their, которое определяет существительное. Следовательно, пропущенная часть речи это существительное.
Номер 29. There was, however, one big...... После конструкции There was должно стоять существительное, что подтверждается наличием перед пропуском числительного и имени прилагательного, определяющих ту же часть речи. Следовательно, пропущенное слово существительное единственного числа (индикатор числа слово one).
Номер 30. The outback was .............any place the early settlers had ever seen. После was может стоять или причастие или прилагательное или существительное. Так как существительное уже есть (place), следовательно, пропущенная часть речи -прилагательное.
Номер 31. Then gold was.........there in 1852. Аналогичная ситуация номеру 30. Исходя из смысла всего предложения, предполагаем, что скорее всего это будет past participle, определяющее, что произошло с золотом в 1852 году.

Отметив на полях КИМа, рядом с каждым пропуском определенные нами части речи, мы открываем сами слова справа.

Номер 26 - наречие, значит нужно подставить суффикс -ly, получаем слово willingly . Перечитываем абзац со вставленным словом - смысл сохранен.
Номер 27 - слово prison предполагает, что нам нужно существительное, уточняющее, кем были первые поселенцы. Последующее предложение подтверждает это. Образуем существительное prisoners во множественном числе.
Номер 28 - образуем от слова punish собирательное существительное punishment , которое завершает предложение, делая его логическим дополнением идеи, высказанной в двух предыдущих предложениях.
Номер 29 - образуем от слова differ существительное difference. Перечитываем абзац, образованное существительное идеально вписывается в него, так как в абзаце идет речь о разнице в освоении запада в Соединенных Штатах и Австралии.
Номер 30 - нам предлагают заменить слово like, которое само по себе уже является прилагательным. Следовательно, часть речи уже определена сама собой, мы должны только, сохранив эту часть речи, добавить отрицательную приставку с тем, чтобы образовать новое, подходящее по смыслу, слово - unlike.
Номер 31 - нам дано слово covered, которое уже является причастием. Следовательно, как и в предыдущем случае, нам нужна отрицательная приставка. В случае с covered их может быть две: dis- и un- . Uncovered - приоткрыл, снял покрытие.... Discovered - обнаружил, открыл что-то новое. В данном контексте подходит второе значение. Следовательно, верное слово - discovered .

Ответы: 26 - willingly, 27 - prisoners, 28 - punishment, 29 - difference, 30 - unlike, 31 - discovered.

3. Задание под номерами 32-38, за которое дается максимальное количество баллов - 7 (по 1 баллу за каждый правильный ответ), сформулировано следующим образом:

Методическая подсказка

В третьем задании (32-38) части раздела предлагается связный текст с пропусками и 4 вариантами их заполнения (1-4), из которых только один является правильным. Это задание проверяет умение использовать лексику в коммуникативном контексте с учетом специфики:

  • форм одного слова и слов, близких по написанию и звучанию;
  • значений одного слова и его синонимов, антонимов, омонимов;
  • норм лексической сочетаемости, принятых в английском языке и т.д.

Для эффективного выполнения этого задания следует:
1. Просмотреть весь текст с пропусками, постараться понять его содержание
2. Читать внимательно весь фрагмент, но особое внимание уделять предложению с пропущенным словом
3. Постараться предугадать пропущенное слово, опираясь на контекст, окружающие пропуск слова.
4. Изучить все предложенные варианты ответа, выбрать наиболее подходящий с учетом значения и норм лексической сочетаемости пропущенного слова. Особое внимание следует уделить синонимам (у них могут быть разные оттенки значения, они могут иметь различия в управлении и сочетаемости с другими словами), а также с созвучными словами или словами со сходным написанием (у них могут быть разные значения).
5. Прочитать предложение с пропуском еще раз, убедиться, что выбранное слово является наиболее правильным для заполнения пропуска. Определить, почему остальные слова не подходят.
6. Если не можете осознанно выбрать ни один из предложенных вариантов, выбирайте ответ интуитивно, не оставляйте задание без ответа.

Например, дан текст с пропусками:

Growing up with Joey

I enjoy thinking of my childhood. But when I think of my home town where I grew up, all that I 32 __________ to remember is dust. I remember the brown, crumbly dust of late summer that gets into the eyes and makes them water. It is the kind of dust that gets into the throat and between the 33 _________ of bare brown feet. I don"t know why I should remember only the dust. There must have been green lawns and paved streets under leafy shady trees somewhere in town. One day returns to me clearly for some reason. I was resting under the great oak tree in the yard. I was deep in thought which I have now forgotten except that it involved some secret. Joey and a bunch of kids were bored now with the old tire hanging from an oak limb. It had 34 _______ them busy for a while. “Hey, Lizabeth,” Joey yelled. He never talked when he could yell. “He, Lizabeth, let’s go somewhere.” I came back from the thoughts of my private world. “Where at, Joey?” The truth was that we were becoming tired 35 ____ the empty summer days. “Let’s go over to Miss Lottie’s,” said Joey. The idea caught on at once. Annoying Miss Lottie was always fun. I was still child 3 6 ___________ to run along with the group. We went over old fences and through bushes that tore our 3 7 ________ ripped clothes, back to where Miss Lottie lived. I think now that we must have looked partly funny and partly sad. There were six of us, all different ages, dressed in only one thing 38 ________. The girls wore faded dresses that were too long or too short. The boys wore patched pants. A little cloud of dust followed our thin legs and bare feet as we tramped over the dusty ground.

32. 1) seem, 2) think, 3) look, 4) believe

Ответ: 1, так как остальные варианты не подходят по смыслу.

33. 1) fingers, 2) thumbs, 3) toes, 4) pinkies

Ответ : 3 , так как речь идет о ноге, пальцы на ногах - toes.

34. 1) got, 2) preserved, 3) held, 4) kept

Ответ: 4 , сочетаемость слов - keep busy.

35. 1) from, 2) for, 3) of, 4) by

Ответ: 3 , глагол to be tired используется в паре с предлогом of

36. 1) yet, 2) enough, 3) so far, 4) after all

Ответ: 2 , вариант 1 используется в вопросах или отрицательных предложениях, вариант 4 обычно занимает место в конце предложения, вариант 3 сочетается с совершенными временами.

37. 1) before, 2) already, 3) earlier, 4) sooner

Ответ: 2 , так как already употребляется с тем, что ранее произошло и имеет значение на момент речи.

38. 1) everyone, 2) anyone, 3) all, 4) each

Ответ: 4 , по смыслу в предложении подходит значение «каждый» - each.

Статья опубликована при поддержке Компании «KIWI-ZONE». Компания KIWI-ZONE осуществляет поддержку и посредничество российским гражданам в вопросах связанных с бизнесом, покупкой недвижимости и туризмом в Новой Зеландии. А языковые школы Новой Зеландия прекрасно подойдут для людей желающих быстро освоить английский язык. Посетите официальный сайт Компании www.new-zeland.org и ознакомьтесь подробнее с предоставляемыми ею услугами.

Учебный план

№ газеты

Учебный материал

Лекция 1. Формат и структура ЕГЭ по английскому языку.

Лекция 2. Общие стратегии подготовки к ЕГЭ.

Лекция 3. Раздел ЕГЭ “Аудирование”.

Лекция 4. Раздел ЕГЭ “Чтение”.
Контрольная работа № 1 (срок выполнения - до 25 ноября 2007 г.

Лекция 5. Раздел ЕГЭ “Лексика и грамматика.”

Лекция 6. Раздел ЕГЭ “Письмо”.
Контрольная работа № 2 (срок выполнения - до 25 декабря 2007 г.)

Лекция 7. Устная часть ЕГЭ по английскому языку. Монологическая речь.

Лекция 8. Устная часть ЕГЭ по английскому языку. Диалогическое высказывание.

Итоговая работа

Лекция 5
Раздел ЕГЭ “Лексика и грамматика”

Система проверяемых знаний, навыков и умений. Типы тестовых заданий в ЕГЭ. Система упражнений для развития лексических и грамматических навыков.

Третий раздел письменной части ЕГЭ по английскому языку «Лексика и грамматика» оценивает сформированность достаточно широкого спектра лексико-грамматических навыков на основе употребления лексических и грамматических единиц в коммуникативно-ориентированных контекстах. Раздел состоит из трёх заданий, в объектах контроля и особенностях технологии выполнения которых нам предстоит разобраться в данной лекции. Прежде всего, обратим внимание на то, что все три задания строятся на основе связных текстов, с прочтения которых (после внимательного изучения инструкции) должна начинаться работа над каждым из субтестов. В отличие от заданий предыдущего раздела ЕГЭ чтение здесь является не целью, а средством проверки и необходимо для предварительной ориентации в тексте перед дальнейшей работой над его языковой стороной.

Задание № 1 раздела
«Грамматика и лексика» ЕГЭ

Проверяет умение использовать в соответствии с контекстом грамматические формы существительных, глаголов, прилагательных, наречий, местоимений, числительных. Тип задания - краткий ответ, для получения которого необходимо заполнить пропуски в тексте грамматически согласующимися с контекстом формами слов, представленных на полях справа от текста.
Приведём пример из демоверсии ЕГЭ 2007 г.

Albert Schweitzer,
a Nobel Peace Prize Winner

Albert Schweitzer is known throughout the world for his missionary work in Africa. He was born on January 14, 1875 in Alsace, which was part of Germany and __________Part of France after World War I.

He was a talented person. By the age of thirty, he __________________ as an author, a lecturer, and a musician.

It was at this time that he learned of the great need of medical doctors in Africa. He decided to become a doctor of medicine. In 1913, Doctor Schweitzer and his wife __________for Africa.

The morning after the Schweitzers arrived, they started to treat their patients in an old farmhouse. However, a new hospital building __________________ with the help and the trust of the African people.

Their work was interrupted by World War I. Only in 1924, Dr. Schweitzer was finally able to return to Lambarene to rebuild
the hospital. When Mrs. Schweitzer came back to Africa in 1929, the hospital was much _________________.

In 1953 Dr. Schweitzer _________________ the Nobel Peace Prize.

He was grateful, but said, “No man has the right to pretend that he __________ enough
for the cause of peace or declare himself satisfied.”

WORK

Из приведённого примера видно, что в данном задании учащиеся должны проявить навыки образования и употребления сравнительной степени прилагательных, пассивной формы глагола в Past Indefinite, глагола в активном залоге в Past Indefinite и Present Perfect. Однако в разных вариантах экзамена спектр объектов контроля может быть значительно шире. В спецификации ЕГЭ по иностранному языку в качестве объектов контроля в данном задании указаны следующие элементы содержания: 5.2.1., 5.2.2., 5.2.3., 5.2.4., 5.2.6. (см. Кодификатор элементов содержания ЕГЭ по английскому языку, лекция №1).
Данный тип тестового задания диктует следующий алгоритм его выполнения: после ознакомительного чтения целого текста для понимания его темы и логики развития повествования учащиеся приступают к внимательному прочтению последовательно каждого предложения и определению требуемого контекстом грамматического значения пропущенного слова. Далее необходимо образовать форму слова, передающую это значение, и вписать её в текст. Для проверки выполненного задания после заполнения пропусков следует ещё раз прочитать весь текст, чтобы убедиться, что смысл всех предложений восстановлен правильно и не нарушена логика текста.
Перед непосредственным выполнением тестового задания учащимся будет полезно проделать ряд подготовительных упражнений для усвоения на практике алгоритма его выполнения. Приведем примеры подобных упражнений из «Сборника тестов для подготовки к ЕГЭ» (изд-во Oxford: Macmillan Education).

TEST 1
Задание из теста:
Раздел 3. Грамматика и лексика

Задание 1
Прочитайте текст. Заполните пропуски в предложениях под номерами В4 - В11 соответствующими формами слов, напечатанных заглавными буквами справа от каждого предложения.

The Platypus

In the rivers of south-eastern Australia, you can find an animal called a ‘platypus’. The platypus is one of the __________ animals in the world.

It __________ only in Australia and belongs to a group of animals called ‘monotremes’.

When Europeans first saw an example of the animal in the 1700s, they __________ it was a joke.

They __________ anything like it before and they refused to believe that it was a real animal.

NEVER SEE

A __________ example arrived from Australia, and then more, and the scientists realised that this unusual creature was real.

Today, the platypus __________ in the waters around south-east Australia.

It is not very rare, but some people worry that water pollution could be a problem as the water around Sydney gets __________.

We still __________ much about this mysterious animal and we have a lot to learn.

[Key: B4. strangest, B5. exists, B6. thought, B7. had never seen, B8. second, B9. lives, B10. dirtier, B11. do not know / don’t know]

Подготовительные упражнения:
1. Quickly read the text and answer the questions.

Как уже было отмечено выше, тестовые задания № 1 в рассматриваемом разделе ЕГЭ оценивают умение использовать грамматические формы в цельном связном тексте, без понимания содержания которого невозможно определить значения отдельных его частей. Данное упражнение настраивает учащихся на прочтение целого текста перед тем, как приступать к работе над отдельными предложениями.
1. In which country can you find the platypus?
________________
2. Does the platypus live in other countries?
________________
3. When did Europeans first see the platypus?
________________
4. Is the platypus a rare animal?
________________
5. Do we know a lot about the platypus?
________________

2. Complete the table.
Может показаться, что данное упражнение не вызовет затруднений даже у самых слабых учащихся старших классов. Без сомнения, порядковые числительные в пределах первого десятка знают все. Однако обратим внимание на то, что упражнение призывает учащихся обратить внимание на орфографию слова. В разделе «Грамматика и лексика» неправильное написание слова (например, forth вместо fourth или nineth вместо ninth) ведёт за собой потерю балла за тестовый вопрос.

TEST 5
Задание из теста:

Задание 1
Прочитайте текст. Заполните пропуски в предложениях под номерами В4 - В11 соответствующими формами слов, напечатанных заглавными буквами справа от каждого предложения.

The Automobile

Cars are a common sight on roads today, but that wasn’t always true. Back in the days before the car ___________________, the only personal means of transport were the horse and the bicycle.

The first cars ____ their power from steam and gas, and had a maximum speed of around nine miles an hour.

In Britain, there was a law ________cars from going over 2 miles an hour in towns.

At the end of the nineteenth century, cars started to use petrol and became much ________________ than they had been.

Very few people at that time said that cars ______________ the world in the future.

That is exactly what has happened, though, and since then we ________close to 18 million miles of roads on the Earth.

Perhaps the _________________ sign of the success of the car is the fact that there are over 800 million of them in the world.

However, having more cars on the road ________________ more pollution, and that’s a major worry for many people.

[Key: B4. was invented, B5. got, B6. stopping, B7. faster, B8. would change, B9. have built, B10. biggest, B11. means]

Подготовительные упражнения:
1. Read the text. For each gap in the text B4 - B11 , decide whether the following statements are true or false.
Упражнение способствует тому, чтобы в данном типе задания перед заполнением пропусков в тексте учащиеся привыкали внимательно прочитывать предложение с пропуском, понимать его смысл и определять, какое грамматическое значение должно быть передано пропущенной единицей контекста.

1 (B4) We need the passive voice.

2 (B5) We need the past progressive to express a fact about the past.

3 (B6) We need the simple past because this is an action in the past.

4 (B7)

5 (B8) This is the future in the past, so we need to use would.

6 (B9) We need the past simple to go with since.

7 (B10) We need a comparative form using -er.

8 (B11) We need a verb in the plural
because cars is plural.

[Key: 1. T; 2. F; 3. F; 4. T; 5. T; 6. F; 7. F; 8. F]

2. Choose the correct word or phrase to complete each sentence. Use the words in bold to help you.
Данное упражнение привлекает внимание учащихся к грамматическим формам и лексическим единицам контекста, которые служат сигналами, помогающими восстановить смысл предложения и правильно определить грамматическое значение пропущенного слова.

1. Since the start of the 20th century, cars ______very popular.
A. became; B. have become; C. were becoming

2. Cars now are much ________________than they used to be.
A. quick; B. quicker; C. quickest

3. In 1900, Mr. Daimler said that in the future everyone __________________a car.
A. drove; B. will drive; C. would drive

4. Driving fast near schools ______________more chance of an accident.
A. mean; B. means; C. is meaning

[Key: 1. B; 2. B; 3. C; 4. B]

Задание № 2 раздела
«Грамматика и лексика» ЕГЭ

По своему дизайну первое и второе задание в рассматриваемом разделе экзамена одинаковы. Однако в задании №2 объектом контроля является умение использовать не формообразующие, а словообразовательные аффиксы английского языка (см. элемент содержания 5.3.1. кодификатора). Тип задания - краткий ответ, для получения которого необходимо заполнить пропуски в тексте лексически и грамматически согласующимися с контекстом словами, преобразуя с помощью словообразовательных элементов слова, представленные на полях справа от пропусков. После выполнения данного задания необходимо внести слова, вписанные в пропуски в тексте, в бланки ответов строго под соответствующими номерами (то же самое необходимо сделать по выполнении первого задания).

Tourism in Britain

Every year more than eleven million tourists visit Britain. In fact, tourism is an __________________ industry, employing thousands of people.

IMPORTANCE

Most ________________ come in the summer months when they can expect good weather.

Tourists __________________ spend a few days in London, then go on to other well-known cities.

Perhaps the least visited places in England are old ______________________ towns.

INDUSTRY

But many people think that nineteenth-century cities show the _________________of Britain.

Приведённый пример (демонстрационный вариант 2007 г.) показывает, что в данном задании учащиеся должны образовать слово, а не форму слова (как это требуется в первой части раздела «Грамматика и лексика»): importance - important, usual - usually, industry - industrial и т.д. Как правило, здесь учащиеся оперируют только словообразовательными аффиксами, однако следует обратить внимание на то, что в некоторых (редких) случаях контекст может требовать использования и соответствующих формообразующих аффиксов: visit - visitors.
Данному типу тестового задания соответствует следующий алгоритм его выполнения:
1. Ознакомительное чтение целого текста для понимания его основного содержания (как и в первом задании, чтение выступает здесь как средство для дальнейшего восстановления пропущенных единиц).
2. Внимательное прочтение каждого предложения, восстановление по его смыслу значения пропущенной единицы, определение грамматической категории, к которой она принадлежит (какая часть речи пропущена?).
3. Использование соответствующего аффикса (или аффиксов) для образования нужной лексической единицы.
4. Прочтение текста после заполнения всех пропусков для проверки правильности его восстановления.

Знание словообразовательных аффиксов английского языка и навык их использования необходимы как в рецептивных, так и в продуктивных видах речевой деятельности. Развитию этой части лингвистического компонента коммуникативной компетенции учащихся следует уделять должное внимание на старшем этапе обучения в средней школе.
«Сборник тестов для подготовки к ЕГЭ» (изд-во Oxford: Macmillan Education) в каждом из включённых в его состав 20 тестов содержит задания, аналогичные приведённому нами примеру из демонстрационного варианта ЕГЭ 2007 г. Эти задания (а также сопровождающие их подготовительные упражнения) помогают учащимся вспомнить широкий спектр словообразовательных аффиксов, потренироваться в их использовании в коммуникативно-ориентированных контекстах, а также на практике освоить алгоритм выполнения задания в формате ЕГЭ.
Приведём пример одного из подобных заданий и подготовительных упражнений из упомянутого сборника.

TEST 2
Задание из теста:
Раздел 3. Грамматика и лексика

Задание 2
Прочитайте приведенный ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами после номеров B12 - B18 так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы B12 - B18.

Before the ____________ of the hot air balloon, no human had ever successfully flown above the ground.

Two ____________ brothers, Josef and Etienne Montgolfier, were responsible for designing the world’s first hot air balloon.

The first successful ____________ was in 1783, and the Montgolfier brothers immediately

became ______________ throughout the world.

The design of hot air balloons is based on the _____________ law that hot air rises. A burner at the bottom of the balloon provides the

As the air inside the balloon gets hotter, the balloon takes off. Its height above the ground is determined by how

hot the air inside is and its
______________ of travel depends on the wind.

Подготовительные упражнения:
Read the text with questions B12 - B18 in Section 3. Grammar and vocabulary. For each gap, decide what kind of word (noun, adjective, etc.) fills each gap.

B12 _____________
B13 _____________
B14 _____________
B15 _____________
B16 _____________
B17 _____________
B18 _____________

[Key: B12. noun; B13. adjective; B14. noun; B15. adjective; B16. adjective; B17. noun; B18. noun]

Complete the table:

inventor
invention

fly
flight
flyer

director
direction

Задание № 3 раздела
«Грамматика и лексика» ЕГЭ

Объектом контроля в данном задании служат лексико-грамматические навыки. Тип задания - выбор ответа из четырёх предложенных. В задании требуется заполнить пропуски в тексте лексическими единицами, соответствующими контексту. После выполнения задания необходимо отметить выбранный вариант в части А бланка ответов (верхняя часть бланка) под соответствующим номером.

“It’s Only Me”

After her husband had gone to work, Mrs. Richards sent her children to school and went upstairs to her bedroom. She was too excited to do any housework A22 ____________ that morning, because in the evening she would be going to a fancy dress party with her husband. She intended to dress up as a ghost and she had made her costume the night before.
Now she was A23 ______________ to try it on. Though the costume consisted only of a sheet, it was very effective. Mrs. Richards put it A24 _________, looked in the mirror, smiled and went downstairs. She wanted to find out whether it would be
A25 ___________ to wear.
Just as Mrs. Richards was entering the dining-room, there was a A26 ____________________ on the front door. She knew that it must be the baker. She had told him to come straight in if ever she failed to open the door and to leave the bread on the kitchen table. Not wanting to A27 ______________________ the poor man,
Mrs. Richards quickly hid in the small store-room under the stairs. She heard the front door open and heavy footsteps in the hall. Suddenly the door of the store-room was opened and a man entered. Mrs. Richards realized that it must be the man from the Electricity Board who had come to read the meter. She tried to A28 _________________________ the situation, saying “It’s only me”, but it was too late. The man let out a cry and jumped back several paces. When Mrs. Richards walked towards him, he ran away, slamming the door behind him.
A22
1) show; 2) performance; 3) party; 4) programme

A23
1) nervous; 2) restless; 3) ill at ease; 4) impatient

A24
1) up; 2) on; 3) over; 4) down

A25
1) attractive; 2) exciting; 3) comfortable; 4) cozy

A26
1) knock; 2) kick; 3) hit; 4) crash

A27
1) fear; 2) worry; 3) disturb; 4) frighten

A28
1) describe; 2) explain; 3) interpret; 4) clear

Из приведённого примера (демоверсия ЕГЭ 2007 г.) видно, что в данном задании оценивается знание и умение пользоваться лексико-грамматической сочетаемостью лексических единиц в контексте. Для успешного выполнения задания необходимо различать нюансы близких по значению лексических единиц и понимать, какое из этих значений востребовано контекстом. Кроме того, важно учитывать, с какими структурными языковыми единицами может сочетаться слово в контексте (предлогами, инфинитивом, герундием и т.д.)
Система тестовых заданий и подготовительных упражнений для совершенствования упомянутых лексико-грамматических навыков и умений, а также для знакомства с алгоритмом выполнения тестового задания представлена в упомянутом нами сборнике тестов для подготовки к ЕГЭ.
Приведём пример одного из заданий и упражнений к нему.

TEST 4
Задание из теста:
Раздел 3. Грамматика и лексика

Задание 3
Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами А21 - А28. Эти номера соответствуют заданиям А21 - А28, в которых представлены возможные варианты ответов. Обведите номер выбранного вами варианта ответа.

How was Jackson going to A21 ______________ rid of Simon? That was the question that had kept him awake for the previous three nights, and which he pondered as he now walked home from work. It had all started so innocently, as a favour to a friend.
‘Could you put me A22 _______________, Jackson?’ Simon had asked. ‘Just for a couple of nights.’ Jackson of course had said yes, thinking that it would be just for two nights. How wrong he had been.
Now, more than four months on, Simon was still in the flat and there seemed little evidence to suggest he was A23 ______________ to leave. The evidence, in fact, pointed to quite the opposite conclusion. Simon seemed to have A24 ________________ in so comfortably, Jackson wondered sometimes if it was actually Simon’s flat, and he, Jackson, was the one staying there as the guest.
Jackson knew he should A25 _ _____________ his feelings clear to Simon - that he valued his own privacy, that he didn’t want to live with someone else on a permanent basis, that he felt Simon was abusing his hospitality - but the truth was he was scared. Not scared of how Simon would react physically, but scared that Simon would take offence, and would A26 ___________________ him of being selfish and not caring about a friend who was in trouble. And Simon was in trouble. With no job, no money and nowhere else to stay, where would Simon go if Jackson A27 ________________ him out? ‘Maybe I am being selfish,’ Jackson thought, ‘but the situation just can’t go on like this.’
He made the decision to bring the subject up sometime that evening. ‘I won’t ask him to leave immediately,’ he reasoned. ‘That would be unfair, and would put him in a difficult A28 ___________.
But I’ll explain that the whole arrangement was meant to be temporary, has gone on for a very
long time now, and that, while it’s been nice having Simon as a flatmate it just can’t go on indefinitely.’
For the rest of the walk home, he rehearsed exactly what he was going to say.

A21
1) have; 2) get; 3) take; 4) set

A22
1) in; 2) out; 3) over; 4) up

A23
1) intending; 2) assuming; 3) devising; 4) conceiving

A24
1) settled; 2) established; 3) launched; 4) relaxed

A25
1) convey; 2) express; 3) make; 4) tell

A26
1) charge; 2) condemn; 3) blame; 4) accuse

A27
1) let; 2) sent; 3) threw; 4) did

A28
1) location; 2) position; 3) point; 4) site

[Key: A21. 2; A22. 4; A23.1; A24. 1; A25. 3; A26.4; A27. 3; A28.2]

Подготовительные упражнения:
1. Read the text with gaps A21 - A28 in Section 3. Grammar and vocabulary and answer the questions.
В рассматриваемом тестовом задании особенно важно внимательно прочесть текст и понять смысл контекста для точного определения значений пропущенных слов. Данное упражнение формирует необходимое для выполнения задания умение прогнозировать содержание пропущенной части по окружающему контексту.

1. How was Jackson going to A21 ____________ rid of Simon?
Jackson wants Simon to:
a. leave.
b. stay.

2. ‘Could you put me A22 _______________, Jackson?’
Simon is asking Jackson for:
a. financial help.
b. somewhere to stay.

3 …there seemed little evidence to suggest he was A23 _______________ to leave.
The word that fits in the gap probably means:
a. creating.
b. planning.

4 Simon seemed to have A24 ________________in so comfortably…
This suggests that Simon was treating the flat as if:
a. it was his home.
b. he was a temporary guest.

5 Jackson knew he should A25 _______________his feelings clear to Simon…
Jackson knew he should:
a. tell Simon exactly how he felt.
b. change how he felt about Simon.

[Key: 1. a; 2. b; 3. b; 4. a; 5. a]

2. Circle the correct word to complete the patterns.
Знание и навык использования фразовых глаголов - один из объектов контроля в тестовом задании № 3 раздела «Грамматика и лексика» ЕГЭ. Именно этот навык необходим для правильного выбора ответа на тестовый вопрос А26 приведённого нами тестового задания из сборника тестов. В подготовительном упражнении внимание учащихся привлекается к тому, что выбор ответа зависит от содержащегося в контексте послелога.

1. charge someone with/for (doing) something
2. condemn someone with/for (doing) something
3. blame someone with/for (doing) something
4. accuse someone for/of (doing) something

[Key: 1. with; 2. for; 3. for; 4. of]

Контрольные вопросы:
1. Из каких заданий состоит раздел ЕГЭ «Грамматика и лексика»?
2. Какие навыки и умения являются объектами контроля в данных заданиях?
3. Каков алгоритм выполнения заданий в разделе?
4. Почему важно начинать каждое из заданий с прочтения текста, предъявляемого в задании?
5. Что необходимо знать и уметь для заполнения пропусков в текстах в первом задании, во втором задании, в третьем задании?

Что следут учитывать при выполнении заданий В11 – В16 (Словообразование)?

При выполнении данного задания проверяются навыки словообразования – знание состава слова и основного способа словообразования — аффиксации , т.е. образования слов при помощи приставок и суффиксов.

  • Прочитав предложение, переведите его на русский язык и определите, какая часть речи пропущена . Это может быть имя существительное, глагол, отглагольные формы ( , причастие), имя прилагательное, наречие, местоимение, числительное. Например, если это существительное, то перед пропуском может стоять артикль или артикль или прилагательное, если это наречие, то оно, как правило, стоит после глагола и т.д.
  • Определите, имеет ли слово отрицательное или положительное значение . В случае отрицательного значения вам нужно подобрать соответствующую этомк слову отрицательную приставку или суффикс.
  • Далее необходимо изменить слово, стоящее справа и соответствующее пропуску, в нужную форму. Например, в предложении «It was a large-scale, programme-controlled machine which could make a very complex _____. CALCULATE » пропущенное слово – имя существительное, так как перед пропуском стоит прилагательное с артиклем. Неопределенный артикль указывает на то, что пропущенное слово – имя существительное в единственном числе – « calculation » .
  • Выполнив задания, прочитайте весь текст еще раз, чтобы убедиться в правильности образованных форм. Перенесите свои ответы в Бланк ответов.

Возьмите на заметку!!!

Для подготовки к выполнению заданий В11-В16 повторите приставки и суффиксы, которые используются для образования различных частей речи. Можно воспользоваться следующими ресурсами:

Обязательно выполните упражнения на правила словообразования в вашем школьном учебнике. Также можно воспользоваться онлайн ресурсами:

Какова стратегия выполнения заданий А22 –А28 (повышенный уровень)?

Задания А22-А28 относятся к заданиям повышенного уровня. При их выполнении проверяется знание лексики английского языка, при этом акцент делается на сочетаемости слов . Вам предлагается текст с пропусками; для каждого пропущенного слова представлен множественный выбор из четырех лексических единиц .

  • Прочитайте весь текст , чтобы понять его общее содержание. Посмотрите на варианты слов для заполнения пропуска.

Например, для предложения « She was too excited to do any _______ that morning » вам предложены следующие слова: А) homework ; Б) household ; В) housework ; Г) housewife . Сразу же исключаем варианты Б) и Г) : household – домочадцы, дом, хозяйство; housewife – домашняя хозяйство . Чтобы выбрать правильный вариант из двух оставшихся, нужно знать значение слов: А) homework и В) housework . Homework – домашнее задание, уроки, домашняя работа. Housework – работа по дому, работа по хозяйству. Следовательно, правильный вариант — housework : Она была слишком взволнована, чтобы заниматься какими-либо домашними делами .

  • После выполнения заданий перенесите ответы в Бланк ответов.

Возьмите на заметку!!!

Конечно, для выполнения заданий повышенной сложности нужно обладать хорошим словарным запасом . Нужно знать лексическую сочетаемость слов.

Для успешного выполнения заданий повышенной сложности следует повторить разделы школьного учебника, в которых представлена тематическая лексика, фразовые глаголы, устойчивые словосочетания, предложные фразы. Необходимо практиковаться в выполнении упражнений с множественным выбором. Для этого также можно обратиться к интернет-ресурсам:

Вам также следует иметь хорошие орфографические навыки. Помните, что если допущена орфографическая ошибка, то вариант ответа не засчитывается. Каким образом научиться писать без орфографических ошибок? Самый лучший способ — писать диктанты. Например, вы можете выучить наизусть фрагмент текста из учебника английского языка, после чего воспроизведите его в письменной форме, проговаривая его вслух. Написанный текст сверьте с оригиналом.



Вверх